top of page

ספר התהילים הקדוש של סבתא | סיפור השראה מרגש על חורבן ותקומה לתשעת הימים

הימים הם ימי 'בין המצרים' (תשפ"ב) ו"משה שֵׁנְוַלְד" שורד השואה בן ה-97, הגיע כבכל שנה לכותל המערבי לפקוד את שריד בית מקדשנו, לחזות בחורבנו מחד גיסא ולהתפלל לבניינו בגאולת ישראל מאידך גיסא. בשנה זו, למשה הייתה מטרה נוספת, הוא ביקש 'לסגור מעגל' במקום הכי קדוש לעם היהודי.


משה שנולד, בכניסה לרחבת הכותל המערבי בירושלים
משה עם ספר התהילים בכניסה לרחבת הכותל | חודש אב תשפ"ב

אל מול אבני הכותל המערבי, הוציא משה מאמתחתו בחרדת קודש ובידיים רועדות את ספר התהילים הישן ויקר הערך של סבתא "מירל" אותו הוריש לו אביו ועליו הופקד לשמור מכל משמר. הוא הסיר בזהירות את עטיפת הניילון ופתח בקריאת מזמורי התהילים.


כשהחל משה לקרוא את הפסוק "לָמָּה רָגְשׁוּ גוֹיִם וּלְאֻמִּים.." הם כמו ניבטו אליו מדפי הספר הישנים המצהיבים. בעיני רוחו הוא ראה את אבא ואת סבתא מירל היקרים ז"ל ומחשבותיו נדדו לַעֲבָרוֹ ההיסטורי של ספר התהילים שאוחזות ידיו.


ספר התהילים העתיק של משה שנוולד
"למה רגשו גויים ולאומים" | צילום מהספר
"הם הבריחו עימם את ספר התהילים וסיכנו את חייהם למענו במחנות הכפייה ואף עברו איתו את כל התלאות במחנה המוות "ברגן בלזן", כדי שיוכלו להמשיך ולקרוא את פרקי התהילים בכל יום, לבקש רחמים על עצמם ועל משפחתם.."

משה נזכר בהתרגשות, כיצד אביו וסבתו חרפו נפשם למען הספר הזה.. כמה טלטולים וכמה ניסיונות קשים עברו הצדיקים האלה יחד עם ספר התהילים ולא חשבו לרגע לוותר עליו.. איזו אמונה יוקדת הייתה בהם וכמה תקוות הם תלו בפסוקים האלה ברגעים הקשים ביותר.. כמה דמעות טהורות שפכו הם על דפיו הקדושים..


משה נולד בשנת 1925 בעיירה "סארוואש" בהונגריה, כבן יחיד לאמא מרים ולאבא אהרון. הם גרו יחד עם הסבתא (מצד אמו) "מירל קניג" אשר מהנהגותיה ונועם הליכותיה הושפע משה רבות לאורך כל חייו, עד היום. משה שרד את מחנות הריכוז "אושוויץ" ו"גרוסגרדן", בסיפור הצלה ניסי יוצא-דופן, אשר יובא ב"ה בהרחבה בפרק נוסף, העוסק בסיפור חייו המופלא והמרתק.


ספר התהילים הישן שירש משה מאביו, נרכש ע"י המשפחה בהונגריה באמצע שנות ה-30 של המאה הקודמת. אביו של משה וסבתו "מירל", הקפידו לקרוא בספר את פרקי התהילים בכל יום באדיקות רבה. אפילו השואה האיומה לא הצליחה למנוע זאת מהם, כאשר הם הבריחו עימם את ספר התהילים וסיכנו את חייהם למענו במחנות הכפייה ואף עברו איתו את כל התלאות במחנה המוות "ברגן בלזן", כדי שיוכלו להמשיך ולקרוא את פרקי התהילים בכל יום, לבקש רחמים על עצמם ועל משפחתם.


ספר התהילים הישן של משפחת שנוולד
השתלשלות ספר התהילים במשפחת שֵׁנְוַלְד | צילום מתוך הספר

ואכן, רוב משפחתם ניצלה בחסדי שמיים ושרדה את תלאות השואה הנוראה. הם זכו להתאחד ועלו יחד לארץ ישראל, כאשר באמתחתם ספר התהילים היקר.


לאחר שסבתו של משה "מירל" הלכה לעולמה, עבר הספר לרשות אביו "אהרון" שכתב בידו בפתיחת הספר "תהילים זה הוגלה יחד איתי והצלחתי גם להביאו בשלמות הביתה בעזרת השם".

ספר התהילים שהוגלה עם משפחת שנוולד
"תהילים זה הוגלה יחד איתי" | צולם מהספר

אהרון נהג לסיים את 150 פרקיו בכל שבוע, עד ליום פטירתו בו עוד הספיק לקרוא את "המזמורים יום ראשון", אך הסימניה נשארה בדף שהניח אותה, עד היום.


מאז ירש את ספר התהילים מאביו, נמנע משה מלהוציאו מפתח הבית, הוא פחד שמא הספר היקר יפגם ויתפורר חלילה תחת משמרתו. אבל השנה משה החליט שהגיע הזמן 'לסגור מעגל' והביא עמו לראשונה את ספר התהילים ששמר והציל את משפחתו - למקום הקדוש לעם היהודי, לשריד בית מקדשנו ובכך לסמל את ניצחון הרוח היהודית בכלל ושל משפחתו בפרט ולהודות לבורא עולם שזיכה אותם בכך.


מתוך התרוממות הנפש וחרדת קודש, כשידיו אוחזות בספר התהילים, התפלל משה למען עם ישראל, כפי שהנחילו לו אביו וסבתו הצדיקים ובכך המשיך שושלת קדושה והיסטורית זו של משפחתו.


משה שֵׁנְוַלְד בן ה-97, מתגורר כיום בירושלים, בדיור מוגן "רמת תמיר". הוא זכה להעמיד משפחה נהדרת, ילדים נכדים ונינים, לתפארת מדינת ישראל.



457 צפיות
bottom of page