top of page

חורף, קורונה ו"שמש המשמעות" | על תופעת דיכאון החורף והטיפים להתמודדות ומניעה


תופעת דיכאון החורף, איך להתמודד איתה ובמיוחד בימי הקורונה
תופעת דיכאון החורף, איך מתמודדים, במיוחד בימי הקורונה

ניסים פנה אלי, פניו אינם כתמול שלשום, "קשה לי" הוא אמר. אני מכירה את ניסים שנים רבות, הוא אדם פעיל, חייכן וממעט להתלונן. עכשיו הוא אומר לי שהכל השתנה, הייתי עשרה ימים בבידוד לאחר שאובחנתי כחיובי לקורונה, בחוץ הגשם לא הפסיק לרדת, אך גם כשכבר יצאתי מהבידוד, הקור העז שבחוץ מנע ממני לצאת כהרגלי.. ומה עוד - שהיום מסתיים מוקדם ובשעות אחר הצהריים המוקדמות כבר ממש חשוך בחוץ.. אני מרגיש שנופלים עלי עצבות ודכדוך שלא הכרתי. הכנתי לניסים ולי כוס תה חם והתחלנו לדבר.


תופעת דיכאון החורף


על פי המחקרים, "דיכאון חורף" הוא מושג ידוע המאופיין בהתפרצות בתחילת הסתיו והחלמה ספונטנית באביב. אמנם ברוב המקרים דיכאון חורף אינו נחשב לחמור בהשוואה להפרעות מצבי רוח קשות יותר, עם זאת יש כמה סימפטומים בולטים כמו - עייפות דומיננטית, חוסר רצון לקום בבוקר, דחף לפחמימות ומתוקים, נטיה להתנתק חברתית ולעיתים גם נטיה לעצבנות ורוגז. אם נוסיף לכל אלה את בידוד הקורונה והמתח מפניה, קיבלנו - מצב רוח ירוד ומתסכל.


ניסים אמר לי שהתיאור בהחלט מתאים למצבו והרגשתו. "אז מה עושים?" הוא שאל.. חייכתי ואמרתי לו "יוֹצְאִים לַשֶּׁמֶש" - תרתי משמע.


הטיפים להתמודדות ומניעת דיכאון החורף

  1. תכננו לעצמכם סדר יום קבוע.

  2. הקפידו על פעילות גופנית / התעמלות בכל יום.

  3. שמרו על שגרת תזונה בריאה ומאוזנת.

  4. היחשפו בכל יום לשמש ככל האפשר.

  5. שמרו על קשר עם חברים וקרובי משפחה. כשלא ניתן להתראות - הרימו טלפון או התכתבו בוואטסאפ!

  6. התבוננו סביבכם, האם מישהו זקוק לעזרה, לשיחה טובה, לכוס תה - נתינה נותנת משמעות!


שמש המשמעות - תרשים

תרשים "שמש המשמעות" - טיפים למניעת תופעת דיכאון החורף
תרשים "שמש המשמעות" - התמודדות ומניעה של תופעת דיכאון החורף

בנוסף, חשוב לומר שתמיד ניתן להתייעץ עם רופא המשפחה גם בתופעות מסוג זה. ישנם כיום טיפולים מצוינים שעוזרים רבות בהתמודדות עם מצבי דיכאון ובשיפור מצב הרוח.


ניסים ואני סיימנו את כוס התה, הסתכלנו מבעד לחלון, השמש זרחה והאירה לנו פנים. "יאללה" אמר ניסים, אני יוצא אל השמש ואולי, הוא חשב רגע.. אקרא גם לשכן ממול, הוא בודד מאוד לאחרונה ובוודאי ישמח להצעה.



מוגש ע"י רמת תמיר, דיור מוגן בירושלים

113 צפיות
bottom of page