רחל לוק, אחות - רמת תמיר

9 מאי 20223 דקות

סובלים מאלרגיה עונתית? כל מה שצריך לדעת על התופעה ועל סוגי האלרגיה הנפוצים

עודכן ב: 14 אוג 2022

אז האביב כבר כאן, רובינו אוהבים אותו ושמחים לקראתו. הוא מביא עמו מזג אוויר נעים ונוח והמון שמחה בלב. אך יש גם דברים פחות נעימים שמגיעים עם האביב - האלרגיות!

כשליש מהאוכלוסייה סובל מבעיות אלרגיות. אדם מתעטש

אז מהי בעצם אלרגיה?

אלרגיה היא "תגובת יתר" של המערכת החיסונית שלנו נגד חומרים מסוימים. המערכת החיסונית יודעת לזהות גורמים שעלולים להזיק לגוף, כגון חיידקים ווירוסים - ולתקוף אותם. אך לעיתים היא "טועה בזיהוי" ומגיבה נגד חומר שאינו מאיים באמת, כמו למשל - אבק, מזון מסוים ועוד.. חומר כזה נקרא "אָלֶרְגֵן" והתגובה של הגוף לחומר הזה "שמפריע" לו, יכולה להתבטא למשל - בעיטוש, דמעות, אודם, גרד, נזלת.

למה אלרגיות מופיעות בעיקר באביב?

בחודשי האביב אנו נחשפים ללא מעט אלרגנים, כמו "אבקנים" של פרחים, צמחים ועצים שונים אשר נישאים באוויר (נדידת אבקנים) וגורמים לשלל תופעות אלרגיה, כגון - גירויים בעור, בעיניים וקשיי נשימה.

אלרגיה נחשבת לתופעה די נפוצה וע"פ הערכות כשליש מהאוכלוסייה סובל מבעיות של אלרגיות. הנתון הזה כמובן לא ממש מנחם, כי כל מי שסובל מאלרגיה יודע כמה קשה עשויה להיות ההתמודדות איתה, כאשר במקרים מסוימים היא עשויה להפריע ולהקשות בתפקוד היום-יומי.

האָלֶרְגֵנִים הנפוצים ואופן החשיפה אליהם

אילו תסמינים חווים בהתקף אלרגיה?

תסמיני האלרגיה תלויים באופן החשיפה לאותו אלרגן (מגע / חדירה / שאיפה / בליעה) כך לדוגמא בחדירה של אבק לאף עשויה להוביל לתגובה של - שיעול עיטוש, נזלת והתקפי אסטמה. תגובות אלרגיות כוללות בדרך כלל גירויים ודלקות, אשר גורמים לתסמינים שונים כגון:

עשויה להביא לתגובה אלרגית. עקיצת דבורה
  • עיטושים

  • שיעול

  • נזלת אלרגית (כתגובה דלקתית לאלרגנים)

  • גירוי בעיניים, אוזניים, גרון.

  • כאב בסינוסים.

  • כאבי בטן, בחילות, שלשולים והקאות.

  • נפיחות או פריחה בעור, כגון: אקזמה.

  • דלקת עור אטופית, המכונה "אסטמה של העור".

  • התקף אסטמה - קשיי נשימה ואפילו חנק כתוצאה מכיווץ שרירים והפרשות בדרכי הנשימה.

  • הרחבה של כלי הדם אשר מובילה לירידת לחץ הדם עד כדי מצב של - הלם אנפילקטי, איבוד הכרה ואף למוות (במקרים קיצוניים).

כיצד מאבחנים אלרגיה?

אבחון אלרגיה הוא לא תמיד עניין פשוט. לפעמים צריך להתגבש חשד אמיתי אצל הרופא, כדי להסיק שהמחלה של המטופל נגרמת בעצם ע"י "גורם אלרגני" מסוים ורק אז הוא יפנה אותו לבדיקת אלרגיה.

הבדיקות מתחלקות ל-3 סוגים:

  1. בדיקות עוריות עליהן נרחיב מיד.

  2. בדיקת שאיפה עבור אלרגיות של אבקנים, עובש, אבק.

  3. בדיקת דם הבודקת הימצאותם של נוגדנים לאלרגנים.

בדיקות עוריות 3 שיטות:

  1. טיפות: רופא אלרגיות (אלרגולוג) יטפטף על עור המטופל מספר טיפות שונות מתמציות צמחים או גורמים אחרים שידועים כאלרגנים נפוצים. לאחר מכן הוא ישרוט בזהירות את העור המצוי מתחת כל טיפה בעזרת מחט כדי לאפשר לחומר לחדור פנימה. לאחר 15 דקות הוא יבדוק האם התפתחה בעור תגובה דלקתית ואם כן, איזה אלרגן (טיפה) בדיוק גרם לכך.

  2. הזרקה: הזרקת חומרים אלרגנים מתחת לעור של המטופל ובודקים את תגובת העור אליהם.

  3. מדבקות: מצמידים מדבקות המכילות אלרגנים לעור למשך יום או יומיים ובודקים את תגובת העור אליהם.

אם וכאשר במהלך אחת הבדיקות הללו מתפתחת בעור תגובה דלקתית, הדבר אומר שהמטופל אלרגי לאותו אלרגן שחדר או בא במגע עם עורו.

איתור אלרגנים. בדיקת אלרגיה "עורית" עם טיפות

איך מטפלים באלרגיה?

ראשית יש לזהות את הגורם האלרגני וכמובן להימנע ממנו. במידה וההימנעות מאותו גורם קשה או בלתי אפשרית לביצוע - יש לעבור לטיפול תרופתי, כגון: תרופות אנטי-היסטמיניות, סטרואידים ועוד.. טיפולים אלו ניתנים בהתאמה לסוג האלרגיה, מידת החומרה ועוד..

קיימת שיטה טיפול נוספת, הנחשבת ליעילה בריפוי אמיתי של האלרגיה והיא באמצעות חיסון (אימונותרפיה), בו המטופל מקבל בכל פעם מינון הולך וגדל מהתמצית של גורם האלרגיה, עד שהוא מפתח חסינות מפני השפעותיו ותסמיניו. הליך זה ארוך ומלווה בסיכונים ומתבצע ע"י רופאים מומחים בתחום.

לכל אדם שאובחן כסובל מאלרגיה חמורה - מומלץ לשאת תמיד מזרק "אפיפן" (אדרנלין) אשר עשוי להציל חיים במצב של התקף פתאומי. כמו-כן מומלץ ליידע את המשפחה והקרובים לגבי מצב רפואי זה!

אני מאחלת לכולנו בריאות טובה. ליהנות מהפריחה והלבלוב.

מוגש ע"י רמת תמיר - דיור מוגן בירושלים

    129
    25